Hola a totes, per a començar penjo un resum de la graella de lectoescriptura que hem elaborat entre totes en el seminari.
ACTIVITATS
RECURSOS
ESTR. METODOL
BIBLIOGRAFIA
1. iniciació lectura i escriptura
1.1 lletres
Consciència fonològica: identificació (assenyalar, esborrar, col·locar, punxar,...)
Programa de consciència metodològica.
Programes informàtics.
Programa l’ESTEL. Ed. Eumo
Utilitzar referents significatius.
Utilitzar el contrast dels elements
Utilitzar el gest per reforçar el so.
Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura. Teoría, evaluación e intervención. Ed. Síntesis
Guia didàctica d’Ansa per ansa
1.2 Paraules
1.2.1 síl·labes
- mixtes
- inverses
- sinfons
Quines
Dòminos
Jocs d’omissió de síl·labes (menjasons)
Memoris
Confeccionar paraules a partir de síl·labes
Dictats muts
Lectura de paraules en sèries tancades
Completar els buits
Discriminar entre síl·labes directes i síl·labes inverses oralment i de forma escrita
Lectura de paraules que comencin amb la mateixa síl·laba inversa
Lectura de paraules amb síl·labes inverses variades
PCF
L’ESTEL. Ed. Eumo
Dictats muts (Vicens Vives)
Lletres mòbils
Graduació de les dificultats: mixtes à inverses à sinfons
discriminar la síl·laba amb paraules monosíl·labes, després s’introdueix les paraules bisíl·labes que tinguin la síl·laba al principi.
Discriminar visual i auditivament. Cal identificar abans d’introduir els exercicis de escriptura i lectura
Oposicions fonològiques
1.3 Frases
Seqüències temporals
Ordenar frases
Descobrir la paraula que manca o la frase
Escriure frases a partir d’imatges
Posar títols
Invenció de frases a partir de dues o tres paraules
Associar oracions a dibuixos, objectes, fotografies,...
Col·locar diferents paraules als buits
Fer el que diu la frase
Escriptura de frases partint de les paraules desordenades
Fer frases a partir d’expressions orals
Ensenyem a parlar
Parlem Vicens Vives
Edu. 365 (petites històries)
Loto d’accions
Seqüències temporals
Activitats amb diferents agrupacions
Partir de situacions significatives
Funcionalitat
Afegir l’anticipació i descobriment a partir d’un probable significat
En la mente. Marc Montfort ed. ethna
1.4 Text
Llibre viatger
Ordenar històries curtes, aconteixements, descripcions..(l’adult els ordena primer i el nin llegeix. Després el nin les ha de reconstruir).
Fer llistats, menús, horaris
Fer rodolins
Treballar dites, endevinalles, embarbussaments, poemes,i altres tipus de text..
Anticipació del tipus de text segons les característiques (format, llargària, ..)
Seqüències temporals
Quadernet en blanc on participen el nin, les famílies i la mestra.
Tipus de text: notícies, circulars, receptes, anuncis, instruccions, contes, poesies,...
Activitats amb diferents agrupacions
Partir de situacions significatives
Funcionalitat
Afegir l’anticipació i descobriment a partir d’un probable significat
Gramàtica de la fantasia. G. Rodari.
2. Lectura i comprensió lectora
Percepció.
Eixamplar el camp visual:
- Targetes amb finestres
- Mots ordenats de mes curts a més llargs
- Columnes que s’eixamplen. El text es disposa en forma de dues columnes que s’eixamplen de mica en mica.
Reduir el nombre de fixacions
- columnes de text
- eslàlom
- textos en forma de Y, Z o V
Desenvolupar la discriminació i l’agilitat visual
- mots repetits
- buscar mots
- buscar diferències i semblances
Percebre els aspectes més significatius (moviments dels ulls, velocitat, ..)
Memòria
- retenir mots: verificar si apareixen o utilitzar-los per completar un text
- comparar frases
- encadenar mots
- memoris
Anticipació
Predicció
Observació ( tipus de lletres, índex, subtítols,...)
Anticipació ( a partir de les fotografies, títols, negretes, ..)
Cop d’ull
Fullejar, dir de què tracta un text, escollir un títol,
Lectura atenta
Buscar informació específica
Inferència
Idees principals
Estructura i forma
Llegir entre línies
Premsa
Literatura
reàlies
Material de consulta
Llibres de text
Escrits d’alumnes
Lectura intensiva i extensiva
Oralització o en veu alta
Silenciosa
Individual i col·lectiva
LECTOR. Ed. Nadal
Lluna Clara.
Entrenem la lectura (?)
Ensenyar llengua: Daniel Cassany. Ed Grao
( trobarem informació sistematitzada molt interessant, activitats, etc)
3. Escriptura
3.1 Estructuració semàntico- sintàctic
Classificació de paraules morfològicament
Construcció de frases amb ajuda de símbols (cada grup de paraules té un símbol)
Ordenar frases
Escriure frases amb ajuda de material com pugui ser cartonets en blanc.
Treballar amb les activitats esmentades a l’apartat de lectura
dictats
Ensenyem a parlar
El cuc parlant . ed. Eumo
El tren de las palabras. Ed. CEPE
SPC (sistema pictogràfic de comunicació)
Material de Pilar Fitor
Activitats amb diferents agrupacions
Partir de situacions significatives
Funcionalitat
Treballar el significat de les paraules per aconseguir que ho percebin com a una unitat
Material d’Aitor Z.
3.2 Ortografia
Tenir models visuals amb les normes que es treballen, tant sobre la seva taula com exposat al plafó de l’aula.
Identificar dins diferents textos l’aplicació de les normes
Dictats senzills on es puguin aplicar les normes
Aplicació de les activitats dels quadernets propis d’ortografia.
Ortografia. Ed cruïlla
Altres editorials
4. Avaluació
Inicial: proves
Contínua: amb observació directe, i seleccionar algunes produccions significatives per dur un seguiment de l’avaluació
Final: proves
IAQSE
Pàgina web “hort des fasseres
TALEC
PROLEC
Test de comprensió lectora en català (Margarida Artal, Lídia Flaqué) ed. Oikos-tau, s.a.
Materials elaborats pel centre
S’ha de tenir en compte la necessitat de la coordinació amb els tutors i altres especialistes
Podeu anar fent les vostes aportacions, tant metodològiques com de recuros.
Antònia
jueves, 13 de mayo de 2010
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
hola soc mestra d'ALL, podrieu enviar-me la graella? el meu correu es uvi10@hotmail.com
ResponderEliminar